ANKARA
http://www.euas.gov.tr/Sayfalar/HaberDetay.aspx?rid=185&lst=HaberlerListesi
Bakım
Yönetim Sistemi (BYS) Projesi, EÜAŞ’ta APK Daire Başkanlığı, Ar-Ge
Müdürlüğü bünyesinde yürütülmekte olan bakım ve bakıma esas tüm
faaliyetlerin belirli bir sistem yaklaşımı çerçevesinde modern çağın
gereklerine uygun bir biçimde ve merkezi yapıda, web tabanlı erişimli
bilgisayar destekli yürütülmesi amacıyla yapılmakta olan bir projedir.
BYS
Projesinin I.Fazı 17 Ocak 2007 tarihinde başlamış olup Ekim 2007’de
tamamlanmıştır. I.Faz’da sistematik modern bakım yönetim sistemine uyum
kapsamında standart iş geliştirme prosedürü uygulanmıştır.
Temel
amaç EÜAŞ için gerekli olan bakım yönetim sisteminin iyi
uygulamalarının incelenmesi ve kurumumuza aktarılması için gerekli
hususların belirlenmesidir. İdeal durum analizi, mevcut durum analizi ve
ikisinin karşılaştırılması ile elde edilen fark analizleri (Gap
Analysis) yapılarak 101 adet eksiklik listelenmiştir. Söz konusu
eksikliklerin giderilmesine yönelik olarak Şirketimizin bakım
konusundaki politikasını ve vizyonunu ortaya koyan “EÜAŞ Bakım Yönetim Sistemi Strateji Belgesi”,
EÜAŞ Yönetim Kurulu tarafından 13 Mart 2008’de imzalanmış ve yürürlüğe
konmuştur. Bu belge ile ilk kez BYS Ana Politikası aşağıdaki şekilde
tanımlanmıştır;
Strateji
Belgesi ile birlikte II. Faz çalışmaları başlamış, TAI (TUSAŞ-Türk
Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş.)’nin uyguladığı Bakım Yönetim Sistemi
başarılı bulunarak EÜAŞ için model olarak seçilmiştir. Pilot santraller
olan Seyitömer, Tunçbilek ve Orhaneli santrallerinde bakım yönetim
sistemi kurulması konusunda TAI’nin kardeş kuruluşu olan HAVELSAN (Hava
Elektronik Sanayi ve Tic. A.Ş.) ile 14 Kasım 2008’de sözleşme imzalanmış
ve II. Faz uygulama fazına geçilmiştir.
Bakım
yönetim sistemi insan kaynaklarından yazılıma, süreç yönetiminden
eğitim programına kadar uzanan farklı pek çok unsurun bileşiminden
oluşan bir “sistem”dir.
Bu çerçevede oluşturulan BYS Projesi Sözleşmesi bünyesindeki teknik şartname temelde altı iş paketinden oluşmaktadır:
1) Süreç yönetimi ve doküman piramidi;2) Bakım altyapısı teslimatı;3) BYS-yazılım ve donanım gereksinim süreci teslimatı;4) İnsan kaynakları yönetimi ve örgütsel tasarım teslimatı;5) BYS’ ye yönelik eğitim programı teslimatı;6) Bölgesel merkezli tam bakım anlaşması şartnamesi teslimatı;
Kullanım
lisansı tüm santraller için alınan BYS Yazılımı içinde 36 ayrı
performans kriteri ve kullanıcılara yönelik sağlanan birçok ekran ile
Bakım Yönetimini daha standart bir metoda dayalı ve izlenebilir bir hale
gelecektir. BYS’nin en önemli getirilerinden biri de üst düzey yönetime
sağlayacağı karar destek mekanizması desteği olacaktır. Bu sistemle
birlikte EÜAŞ’ta santral bakımı konusunda Öneri Sistemi, Kök Sebep
Analizi ve Kalite Çemberi uygulamaları ortaya çıkacak ve bunlar kurumsal
kültürün bir parçası olacaktır.
A.T.
Kearney’s and Industry Week’s dergisinde yayınlanan bir rapora göre
(558 sayılı yayın) Firmalarda bilgisayar destekli bir bakım yönetim
sistemi uygulandığında elde edilecek kazanç;
· 28.3% Bakım kalitesinde artış
· 20.1% Plansız duruşlarda azalma
· 19.4% Malzeme giderlerinde azalma
· 17.8% Stoklarda azalma,
şeklinde
olacak olup BYS projesi kapsamında da yukarıda belirtilen kazanımların
elde edilmesi amaçlanmıştır. Söz konusu faydaların görülebilmesi için
sistemin tüm santrallerde uygulanması ve 3 yıllık bir kullanım süresinin
tamamlanması öngörülmektedir.
Sonuç
olarak 10.04.2012 tarihi itibari ile Genel Müdürlük Makamınca Geçici
Kabul Protokolünün onayı ile birlikte BYS Projesine ait tüm iş
paketleri, deneme işletmeleri ve Geçici Kabul Süreci tamamlanmış
bulunmaktadır. Yakın bir zamanda BYS Uygulama Yönetmeliğinin de
hazırlanması ve uygulamaya konulması planlanmaktadır.
Ar-Ge
Müdürlüğü, Bakım Yönetim Sistemi proje grubu olarak, proje
çalışmalarında desteklerini bizden esirgemeyen başta Genel Müdürümüz
Halil ALIŞ ve nezdinde diğer katkıda bulunan tüm üst düzey yönetici ve
amirlerimize, sahada bizlerden desteklerini esirgemeyen Seyitömer,
Tunçbilek ve Orhaneli Termik Santralleri İşletme Müdürlüklerine ve
personeline, BYS proje grubunda görev yapan genel merkez personeline ve
yüklenicimiz Havelsan A.Ş.’ye teşekkür ederiz.
Nisan 2012